Ishockey VM 2019 gånger två

Ishockey – VM för damer har varit en dyster historia för Sveriges del i år. Det började med en match mot Tyskland om gick till förlängning och som slutade med att Tyskland till slut vann på övertid efter ett oväntat mål. Sedan gick det ännu sämre med en stor förlust mot Tjeckien innan det till slut blev en vinst mot Frankrike med ett uddamål, 2-1 slutade den matchen. Sedan blev det ännu en förlust i mästerskapet i Espoo i Finland för Sveriges damer. En jämn match mot Japan där Sverige ledde ett tag slutade till slut med förlust med 2-3. Japan knep den sista kvartsfinalplatsen i Sveriges grupp.

Alla i den andra gruppen, med lag som USA, Ryssland, Kanada och Finland, gick vidare till kvartsfinal eftersom den gruppen är bättre rankad. Från Sveriges grupp med fem lag gick två lag inte vidare till kvartsfinal. Japan och Tyskland knep de sista kvartsfinalplatserna. Tjeckien tog full pott i Sveriges grupp och vann varje match. Sverige och Frankrike missade kvartsfinalerna och åkte ur A – VM.

En avslutande match mellan Sverige och Frankrike spelades även. I den matchen avgjordes placeringen i VM, de spelade alltså om vilket lag som skulle sluta på plats nio (näst sist) och vilket lag som skulle sluta på plats tio (sist). Placeringen har en liten betydelse inför framtiden, men den spelar inte alltför stor roll. Sverige vann åtminstone den sista matchen, men det var inte mycket till plåster på såren.

Kanske kan det gå bättre för det manliga ishockeylaget i den VM – turnering i ishockey som börjar några veckor senare, i början av maj månad? Inför ishockey – VM för män har Sverige goda chanser att gå långt i turneringen, men som vanligt så beror det delvis även på vilka spelare från NHL som vill vara med och som är tillgängliga. NHL-slutspelet pågår för fullt med bland annat Niklas Bäckström i Washington Capitals, och en del lag har redan åkt ut ur NHL innan slutspelet hann börja. Av 31 NHL-lag så går endast 16 vidare till åttondelsfinalerna i Stanley Cup och inför VM brukar även åttondelsfinalerna vara avgjorda vilket innebär att spelare från ytterligare åtta lag är tillgängliga när deras lag har slagits ut ur NHL-slutspelet. En spelare som kan bli tillgänglig i år är Buffalo Sabres rookie – back Rasmus Dahlin som har gjort en bejublad första säsong i NHL.

Rasmus Dahlin är endast 18 år gammal, eller ung, men om man är äldre och har mer än lite fjun att raka så kanske man behöver tänka lite mer på sina ansiktshår. Kanske kan lite hudvårdsprodukter från gents vara till nytta. Perfekt om man vill få ett lika stiligt skägg som Henrik Lundqvist eller Henrik Zetterberg. Eller kanske styla till en klassisk hockeyfrilla som till och med hade gjort Jaromir Jagr grön av avund.

Hur det går för Sverige i årets VM är ännu skrivet i stjärnorna, men efter två vinster i rad ska vi kanske vara nöjda med en bronsmedalj. Man kan inte vinna varje år.

mts_cool