Träning för barn

Dagens bekväma samhälle gör att både barn och vuxna blir allt mer stillasittande. För att motverka de negativa hälsoeffekterna krävs fysisk träning. Idrottsrörelsen bidrar till barns idrottande men de barn som inte trivs med en schemalagd sport kan röra sig på många andra sätt. Det viktiga är inte formen för träning utan att barn rör på sig fysiskt varje dag. Underlätta gärna för ditt barn genom att se till att både vardagskläderna och träningskläderna är bekväma och snygga. Det finns prisvärda barnkläder i många märken och modeller.

Negativa effekter av stillasittande

Stillasittande leder hos barn till mycket negativa effekter på lång sikt. Skelettet och muskulaturen blir inte lika starka och risken för fallskador och frakturer ökar därför på sikt. Risken för vällevnadssjukdomar som fetma och diabetes typ 2 ökar också. På 1900-talet kallades diabetes typ 2 för åldersdiabetes men i och med att sjukdomen idag även drabbar unga används inte det namnet längre. Fetma leder dessutom till psykiskt lidande hos barn eftersom de ofta känner sig avvikande och inte orkar hänga med på skolidrotten och andra fysiska aktiviteter tillsammans med vännerna. För lite fysisk aktivitet kan även bidra till milda och måttliga depressioner.

Välj en motionsform som passar barnet

Barn som tränar med ett lag eller en individuell sport inom idrottsrörelsen har oftast inte några problem med att sitta stilla för mycket. I varje fall inte om sporten utövas flera dagar i veckan. De barn som bara tränar organiserat en eller två dagar i veckan eller inte alls behöver däremot hitta en annan fysisk aktivitet. Helst bör barn röra på sig minst en timme varje dag. För att skelettet ska belastas tillräckligt bör aktiviteterna bestå av hopp och löpning.

Gemensamma aktiviteter för hela familjen

Att träna tillsammans med sina barn är ett utmärkt sätt att väcka rörelseglädje och uppmuntra till träning hos barn. Spring, cykla, vandra eller simma tillsammans. Mindre barn kan cykla medan du springer bredvid. Om det regnar ute kan ni köra ett intensivt tabatapass i vardagsrummet. Ta hjälp av inspiration från träningsprofiler på nätet när ni ska sätta ihop ett träningspass.

När vädret tillåter är det kul att skapa ett enkelt träningspass i naturen. Hitta en yta med nedfallna träd som går att hoppa över. Gör stationer med armhävningar, upphopp på en stor sten, hoppa fram och tillbaka över en stock. Lyft en tung sten o.s.v. Det är endast fantasin som sätter gränser och barns fantasi brukar vara outtömlig.

Som förälder är det också viktigt att vara en bra förebild för sina barn. Om föräldrarna är aktiva och tränar istället för att sitta i soffan och stirra på mobilen ökar chansen att barnen blir fysiskt aktiva. Rörelse i kombination med hälsosam mat kommer att göra att hela familjen mår bra och

får en bra hälsa.