Fem anledningar att verkligen ta tag i träningen

Vi vill alla vara hälsosamma och vältränade, men dessvärre räcker det inte med att bara vilja, vi måste också praktiskt arbeta för att lyckas. Här kommer tipsen för att verkligen ta tag i träningen när motivationen är låg.

Motivation och disiplin

För det första är det viktigt att veta skillnaden mellan motivation och disciplin. Disciplin handlar om att göra saker som vi planerat, oavsett vad vi känner kring det. Motivation handlar däremot om våra känslor och vad vi tycker om något, som att göra fem situps. Det är viktigt att förstå skillnaden, och även att försöka använda mer disciplin för att öka vår motivation. I långa loppet är det disciplinen som är det viktigaste, men utan motivation att träna, så kommer vi aldrig att vilja diciplinera oss.

1# Bättre hälsa

För det första kommer din hälsa förbättras om du börjar att träna – vilket du självklart redan vet om. Men ibland kan vi behöva påminna oss om att vi mår bättre efter ett träningsplats. Genom att träna bygger vi också upp vår kropp, så att träningen också blir roligare allt eftersom. Om du har en sjukdom som artros i din höft, så är det också bra att träna och röra på dig, men på rätt sätt. Du hittar bra information hos Joint Academy som hjälper dig via mobilen. Oavsett vilken sjukdom du har, så mår du alltid bra av rörelse.

2# Jeansen sitter bättre

Ja, jeansen sitter snyggare på ett par ben med lite muskler, än inga muskler alls. Det kan låta ytligt, men de flesta av oss trivs när kläderna sitter bra på kroppen. Även lite träning kan göra stor skillnad på hur kläderna sitter. Du kan bokstavligen promenera bort dina extra kilon.

3# Spara pengar

Du förbättrar din ekonomi när du tränar. Ett bland de bästa pensionstipsen är faktiskt att ta hand om sin hälsa. Ju hälsosammare du är, desto mindre kommer du att behöva sjukskriva dig – vilket innebär både mer pengar i nuet och mer som pensionär. Du sparar också pengar på att inte behöva byta garderob så ofta. Kanske du ena året har en storlek, går upp i vikt och behöver köpa nya kläder nästa år, och sedan går ner igen… Då är det bättre att kunna ha samma jeans eller vinterjacka under längre tid.

4# Orka mer

Tänk dig att du är utomlands, solen skiner och vågorna skvalpar. Vem är du: personen som ligger och svettas eller personen som testar en surfingbräda eller lekar tafatt med barnen? Ju bättre kondition som du har, desto roligare saker kan du göra. Det gäller både på semestern och i vardagslivet.

5# Ta inspiration av andra

Om du ligger på soffan och vet att du borde göra något, så kan du gå in på Youtube och leta upp motivationsfilmer där personer visar sin förvandling från soffpotatis till maratonlöpare. De börjar överviktiga, men slutar vältränade i glädje och med mer energi. Kan dem, så kan du.

Leave a Reply

mts_cool